Ondernemers aan het woord: DHL opent eerste Limburgse CityHub in Geleen
Half juni opende pakjesbezorger DHL aan de Transportlaan in Geleen zijn eerste Limburgse CityHub nieuwe stijl. Een gloednieuw, duurzaam gebouwd distributiecentrum van waaruit zes dagen per week zo’n 200 bezorgers op pad gaan om duizenden pakketten te bezorgen bij particulieren, winkels en bedrijven.
We spraken met Ellie Mulder, manager van de Geleense hub, en Bjorn Asmussen, verantwoordelijk voor de regio Limburg.
Bjorn Asmussen en Ellie Mulder
Nog voor de coronacrisis besloot DHL om fors, 350 miljoen euro, te investeren in een vernieuwd en duurzaam distributienetwerk waarbij 26 van de 140 zogenoemde CityHubs vernieuwd worden. “Grote centra waarvandaan alle pakketjes voor deze regio worden bezorgd”, legt Bjorn Asmussen uit. “Die komen vanuit ons landelijke sorteercentrum in Zaltbommel of uit de regionale hub in Beek. Pakjes van postorderbedrijven en online-shops bijvoorbeeld. Wij sorteren die hier per route, laden ze in de verschillende bestelwagens en bezorgen nog dezelfde dag. Wij noemen dat de last mile van het bezorgproces.”
Veel ruimte
"Het moest een pand zijn met veel ruimte en ruime parkeergelegenheid. We hebben plek nodig voor ons wagenpark, de auto's van onze mensen en voor bezoekers die pakjes aanleveren."
DHL heeft voor Limburg twee nieuwe CityHubs gepland: één in Midden-Limburg en één in het zuiden wat Geleen is geworden. De overige zes Limburgse CityHubs blijven op hun bestaande plek. Een geschikte locatie vinden was nog niet zo eenvoudig. De bestaande centra waren te klein. Bjorn: “Het moest een pand zijn met veel ruimte en ruime parkeergelegenheid. We hebben plek nodig voor ons wagenpark, de auto’s van onze mensen en voor bezoekers die pakjes aanleveren. Zo’n pand was niet beschikbaar, reden voor DHL om te kiezen voor nieuwbouw. Na een zoektocht kwamen we, met behulp van de gemeente Sittard-Geleen, terecht bij een bouwkavel aan de Transportlaan in Geleen. De ideale plek, centraal gelegen met snelle verbindingen naar het (auto)wegennet om die last mile zo snel en efficiënt als mogelijk af te leggen.”
Duurzaam
"Het pand is niet aangesloten op het gasnet, wordt elektrisch verwarmd of gekoeld, heeft energiezuinige ledverlichting op beweginssensor en heeft een BREAAM-certificaat wat onder andere betekent dat de impact op het milieu minimaal is."
Vorig jaar november gingen één groene en 349 grijze heipalen de grond in voor een toch wel bijzonder gebouw. “Omdat het zo duurzaam is”, aldus Bjorn. “Het pand is niet aangesloten op het gasnet, wordt elektrisch verwarmd of gekoeld , heeft energiezuinige ledverlichting op bewegingssensor en heeft een BREAAM-certificaat wat onder andere betekent dat de impact op het milieu minimaal is. Er liggen zonnepanelen op het dak die onder meer de laadpalen voor onze auto’s voeden. DHL besteedt veel aandacht aan duurzaamheid. Al onze bestelwagens in Nederland worden volledig elektrisch aangedreven of rijden fossielvrij op duurzame HVO-100 diesel. Het is de bedoeling om de komende jaren ook over te stappen op vrachtwagens die op alternatieve brandstoffen of elektrisch rijden. Daar wordt nu al mee getest. ”
Omschakeling
"Door corona hebben we wel vast kunnen wennen aan grotere drukte. Ineens werd veel meer online gekocht en dat betekende voor ons meer druk en harder werken."
De twee managers kijken terug op een hectische periode van voorbereiding, een half jaar bouwen en verhuizen. “Het is een hele omschakeling”, zegt Ellie. “Alles komt nu samen op één plek. Met veel meer medewerkers en veel meer pakketten. Door corona hebben we wel vast kunnen wennen aan grotere drukte. Ineens werd veel meer online gekocht en dat betekende voor ons meer druk en harder werken.”
Groeien
De verhuizing werd gevierd met een officiële opening op 17 juni en een open dag voor familie van de medewerkers op 26 juni. Nu staat het vizier weer gericht op de toekomst. DHL verwacht de komende jaren verder te groeien, ook in Limburg. Onder andere door het inrichten van een servicepunt in de Geleense CityHub waar behalve particulieren ook (kleinere) bedrijven hun pakketten kunnen aanbieden. “We blijven wel regionaal/lokaal opereren”, zegt Bjorn. “Dat is ook een bewuste keuze. We willen zoveel mogelijk korte ritten hebben zodat we snel kunnen leveren.”
Nieuwe mensen
Groei betekent altijd een zoektocht naar personeel in een toch al krappe arbeidsmarkt. “Gelukkig hebben we geen personeelstekort en ook niet veel verloop”, zegt Ellie Mulder. “Er zijn veel mogelijkheden om te werken. Bijvoorbeeld in de avonduren, prettig voor studenten. Maar belangstellenden kunnen zich al melden, we hebben zeker mensen nodig. Het is mooi werk waarvoor je niet gestudeerd hoeft te hebben. En er zijn doorgroeimogelijkheden. Voorwaarde is wel dat je wilt werken en bereid bent om diensten te draaien. Het liefst werven we medewerkers in de eigen regio zoals we ook op andere gebieden samenwerking zoeken met lokale partners. Bijvoorbeeld voor het onderhoud van onze auto’s. DHL is een grote speler, nationaal en internationaal, maar we werken lokaal. Ook hier in Geleen.”